måndag 17 juni 2013

En bokfanatikers dröm

Vi bokfanatiker kan ibland bli lätt paranoida. Vi kanske får för oss att det viskas bakom ryggen på oss. Och då alltså inte typ "Åh, vad bildad och beläst hon är!"  utan snarare typ "Har hon inget liv? Bara läser och läser, stackars människa". 

Lyckligtvis finns det en hel del böcker som handlar uttryckligen om bokfanatiker, och de böckerna är ju rena terapin för oss. 

Den senaste i raden heter Drömbokhandeln, skriven av den franska författaren Laurence Cossé. Boken tycks ha blivit en riktig hit för den kommenteras flitigt på FB. Själv fick jag låna den av en annan bokälskare i bekantskapskretsen, tack för tipset! 

Drömbokhandeln handlar om några bokälskare som öppnar en bokhandel där man enbart säljer god litteratur. Någon definition på vad god litteratur är har de blivande bokhandlarna inte att gå efter, utan urvalet sker med hjälp av en expertkommitté bestående av författare. 

För mig som bokfanatiker skulle boken ha varit helt tillräckligt spännande även om den bara bestått av diskussioner kring vilka böcker som ska väljas, kryddat med beskrivningen av hur framgångsrik bokhandeln blir. Men konstigt nog tycker författaren att det inte räcker till!!!??? I stället späder hon på med lite thrillerelement och våldsamheter, plus en otroligt irriterande kärlekshistoria. Så onödigt! Ironiskt nog skrev en recensent ungefär såhär: "Om Drömbokhandeln fanns i verkligheten skulle boken Drömbokhandeln inte säljas där." 

Jag är böjd att hålla med. Drömbokhandeln är ingen särskilt bra roman. Men det hindrar inte att jag gillar den skarpt. Huvudpersonernas fanatiska kärlek till böcker är träffande beskriven, och det är huvudsaken i just den här boken. Vi bokfanatiker behöver vår terapi. 

Boken har dessutom en annan utomordentlig funktion - den innehåller långa listor med boktips. Visserligen en stor del enbart på franska, men tillräckligt många översatta till svenska för att hålla oss fanatiker sysselsatta i någon månad, kanske mer.

4 kommentarer:

  1. Gillar bedömningen "ingen särskilt bra roman, men det hindrar inte att jag gillar den skarpt".
    Man kan ju gilla vissa delar av böcker, och ibland behöver man något udda - särskilt då man läst deckare som har en tendens att bli att grymmare och obehagligare.

    SvaraRadera
  2. Blodiga deckare har jag svårt med, särskilt om offret är ett barn eller en ung människa. Minns nostalgiskt "Ett mord annonseras" o andra Christies som jag läste i ungdomen... De var så oblodiga på något vis, eller minns jag fel. Har tänkt läsa om dem någon gång!

    SvaraRadera
  3. Trevligt att du gillade boken! (Snabbt läste du den ... ) Du tolkar precis vad jag också tyckte om den - du kanske minns att jag försökte humma fram någonting om att jag gillade den trots vissa störande element ... Och ja, man inser hur fruktansvärt oinsatt i den stora franska litteraturen man är.

    SvaraRadera
  4. Jo, jag ska nog försöka läsa åtminstone några av böckerna på listan!

    SvaraRadera